Kukkahattu päähän ja pelaamaan

”Vikat Assyt, mitäs tehdään?”

Jokseenkin tällä lauseella alkoi Kukkahattu eSportsin tarina helmikuisessa junassa Helsingin ja Jyväskylän välillä. Pelitaito-projektin osalta viimeiset Assemblyt olisivat edessä kesällä 2014, ja vuosien mittaan rakkaaksi muodostuneelle tapahtumalle haluttiin jättää lämpimät jäähyväiset. Aluksi idea lähti liikkeelle vitsinä: pelivalistajien esports-tiimi sponsorilogoilla kuorrutettuine pelipaitoineen oli mielikuvana vähintään huvittava – etenkin kun silloisesta porukasta tasan yhdellä oli laajemmin pelikokemusta. Idealle naureskeltiin ja sitä pyöriteltiin, kunnes jossain vaiheessa kaikkein keskeisin lause sanottiin: ”Hei, tehdään tää oikeesti.” Suomen valistushenkisin elektronisen urheilun joukkue oli syntynyt.

Kukkahattu eSportsin perusidea oli yksinkertainen: tiimimme opettelee pelaamaan ja tarjoaa Assembly Summer 2014:ssa mahdollisuuden haastaa meidät joko yksin tai kaverien kanssa. Koko show päätettiin toteuttaa viimeisen päälle ja suuren maailman tyyliin mainosvideoita, pelipaitoja ja sponsoreita myöten.
 

Oli vain yksi, melko merkittävä haaste: valtaosin tiimimme ei juurikaan osannut pelata.

Matka päättyi Assyille, mutta millä lopputuloksella?

Ratkaisu oli ilmeinen, sillä projektimme on alusta lähtien tehnyt yhteistyötä esports-tahojen, kuten The Groupin kanssa, ja osallistunut laneille jos toisillekin. Kilpapeliväki on aina näyttänyt toiminnallemme vihreää valoa, eikä tälläkään kertaa tarvinnut pettyä. Noin kymmenen minuutin Facebook-viesteilyn ja muutaman sähköpostin jälkeen olimme värvänneet kaksi kouluttajaa: Mitja ”WuMing” Mieskolainen opettaisi meille Tekkenin saloja, kun taas Juha ”aNGeldusT” Kurppa saisi luotsata kukkahattutiimin Counter-Striken maailmaan. Hattua täytyy nostaa Suomen eSportsissa monin tavoin vuosien aikana näkyneelle Tuomas ”Althalus” Vellingille, joka hoiti meille todella nopeasti paitsi osaavat, myös kärsivälliset kouluttajat. Jälkimmäinen taito tuli epäilemättä tarpeeseen.

Pelaamisen opetteleminen nollasta lähtien aikuisiällä ei ole helppoa. Pelkästään hiiren ja näppäimistön samaan aikaan käyttäminen kiristi hermoja toimistolla jo ennen kuin yhtään laukausta CS:ssä oli ammuttu. Ärräpäät ovat lennelleet ja niskat, päät ja peukalot kipeytyneet. Kehitystä on kuitenkin tapahtunut. Harva asia lämmittää niin paljon kuin se, että työkaverit puhuvat jo sujuvasti Kynäristä ja dustin ja infin eroista. Frageja kertyy ja tiimin yhteistyö toimii koko ajan paremmin. Viime treeneissä allekirjoittanut oli pistetilaston hännillä, vaikka vuosia FPS:ien parissa oli enemmän kuin muulla tiimillä yhteensä. Ekalla pleikkarilla alkaneesta Tekken-urastakaan ei ollut iloa, kun vasta-aloittanut työkaveri pyyhki rakkaalla Asukallani lattiaa. Toimistolla on riittänyt niin turhautumista kuin voitonriemuakin.
 

Tästä päästään näppärästi koko Kukkahattu eSportsin tavoitteisiin, sillä juuri tästä on kyse: kun pelejä pelaa, sekä niiden haittoja että hyötyjä ymmärtää paremmin. Ymmärtää, että CS:ssä tai Tekkenissä aggressiivista oloa ei selitä pelien väkivalta, vaan niiden kilpailullisuus. Ymmärtää miten oman porukan menestys lämmittää, ja miten hauskaa pelejä on fiilistellä silloinkin kun ei pelata. Myös toinen puoli tulee tutuksi: pelihaitoista voi kyllä puhua loputtomiin, mutta niihin saa aivan erilaisen kosketuksen kun tajuaa istuneensa tuntikausia tauotta pelaamassa, hermot ovat kireällä ja päätä jomottaa.
 

CS-treenit menossa. Kuva: aNGeldusT

Kukkahattu eSports pyrkii murtamaan ennakkoluuloja pelaamisen suhteen. Vanhemmille ja peleihin varauksella suhtautuville haluamme näyttää, että peleistä saa paljon irti jos niille antaa mahdollisuuden, ja että pelejä ja pelaamista ymmärtää parhaiten pelaamisen kautta. Haluamme myös esitellä elektronista urheilua harrastuksena, jossa vanhemmat voivat kannustaa ja tukea jälkikasvuaan siinä missä perinteisemmissäkin lajeissa.
 

Vanhemmat eivät aina ole ainoat ennakkoluuloiset. Pelaajille viestimme on, että kaikki pelaamiseen liittyvä valistus ei ole sitä iänikuista kieltämistä ja nollatoleranssia. Tuskin on yhtään pelaajaa, joka jossain vaiheessa ei olisi törmännyt johonkin pelaamisen haittapuoleen: liian lyhyiksi jääneisiin yöuniin, jumittuneisiin hartioihin tai siihen tunteeseen, kun tahkoaa peliä vaikka viimeiseen pariin tuntiin ei ole enää ollut edes kovin hauskaa. Moni tietää sen jonkun pelikaverin, joka on aina linjoilla vuorokaudenajasta riippumatta. Pelaamiseen liittyvät omat ongelmansa, vaikka juuri omalla kohdalla niitä ei esiintyisikään. Viestimme on yksinkertainen: pelaa järkevästi, voit paremmin.
 

Kukkahattu eSports on juuri tätä – kukkahattuilua ja esportsia, sopivissa määrin molempia. Jo tässä vaiheessa on aihetta olla kiitollinen, sillä tiimimme on otettu lämmöllä vastaan ja kannustusta on saatu esimerkiksi RCTIC:ilta ja Menacelta. Se, että tällainen valistusta ja esportsia yhdistävä pienimuotoinen hanke saa näin lämpimän vastaanoton, kertoo hyvää kotimaisesta skenestä. Senkin takia haluamme tehdä parhaamme sen edistämiseksi myös perinteisen pelaajakansan ulkopuolella.
 

Tämän päivän valistukseen kuuluu avoin keskustelu ja rohkea haastaminen. Meidät voi haastaa elokuussa Assyilla, tervetuloa!

-Mikko ”manatic” Meriläinen

Facebook.com/TeamKukkaHattu

Twitter.com/TeamKukkahattu

Manatic tulee bloggaamaan jatkossakin projektista.

Kommentit

milA

Toukokuun alussa Mikko otti yhteyttä projektin tiimoilta todella kattavalla sähköpostilla, että miten olisi pieni uutinen/blogi kyseisestä projektista nyt ja hieman ennen Assemblyja.

Harvoin tulee yhtä vaikuttavia sähköposteja vastaan, joten esitin oman "tarjoukseni": yhteensä neljä blogia ennen Assyja, jossa kerrotaan harjoittelusta, pelaajista sekä tietenkin projektista ja sen tavoitteista vielä tarkemmin.

Noin kaksi viikkoa tästä on ensimmäinen blogi saatu ulos, jota itse pidän loistavana kirjoituksena. Vaikkakin SETT.fi on lähestulkoon 100% "hardcore" eSports-sivusto, niin välillä on hyvä muistaa mistä kaikki lähti: hauskan pitämisestä. Ja siitähän tässä projektissa on loppujen lopuksi kyse. Onnea matkaan Kukkahatut :-)

MRGreen

Hieno blogi, hieno työ SETTiltä olla mukana ja erittäin hienoa päästä lopettaa näin hienoa projektia kanssanne! (y) Assyil nähdään <3

Chibulis

Vielä projektiksi "Vanhemmat pelaa 2020" tämän jälkeen, niin saadaan jokainen tajuamaan lause "Tästä päästään näppärästi koko Kukkahattu eSportsin tavoitteisiin, sillä juuri tästä on kyse: kun pelejä pelaa, sekä niiden haittoja että hyötyjä ymmärtää paremmin. Ymmärtää, että CS:ssä tai Tekkenissä aggressiivista oloa ei selitä pelien väkivalta, vaan niiden kilpailullisuus." ja näin ymmärtämään se miksi pelaamista kutsutaan elektroniseksi urheiluksi!

 

Näitä tosiaan on kaivattu, tarvitaan kokonaisuus osaajia yhteisön ympärille eri lähtökohdista, jotta voidaan saavuttaa tuloksia. Tämä blogi varsinkin tiivistää hyvin ajatukset pelaamisen näkökulmasta uudella tapaa kaikille jo mukana oleville ja mukaan aikoville. Ei tarvita valmista taitoa tai osaamista, vaan halua opetella!

Kukkahattu

Kiitoksia kommenteista, vastaus vähän viivästyi. Kieltämättä tällaista työtä ei Suomessa ole tehty ollenkaan riittämiin - pelivalistus on ollut aika kirjavaa touhua.

Suosittelen lämpimästi myös esports-väkeä osallistumaan suomalaisen pelikulttuurin kehittämiseen muuallakin kuin oman skenen sisällä. Hyvä alku on seurailla esimerkiksi Pelikasvattajien verkoston keskusteluja Facebookissa ja osallistua niihin. Monet tahot kaipaavat myös ihan teknistä neuvontaa, tyyliin "kuinka saamme kasattua lanit nuorisotalolle".

Verkosto on kaikille avoin ja löytyy täältä.